Aprobat
prin decizia Consiliului Profesoral
nr. 4/5.2(a) din 26.03.2015
Regulamentul intern de constituire
şi funcţionare a Consiliului Elevilor
în ŞP Căuşeni
I. Dispoziţii generale
1. Consiliul Elevilor în Şcoala
Profesională, (în cele ce urmează - CE) este o structură
reprezentativă şi consultativă a elevilor, care asigură
dreptul copiilor şi tinerilor la opinie şi libera exprimare.
2. Consiliul Elevilor este un mijloc prin care
elevii din şcoală oferă reacţie inversă
administraţiei şcolii despre felul în care şcoala,
activind conform cadrului legal în vigoare, răspunde
necesităţilor şi intereselor lor.
3. Din Consiliul Elevilor fac parte cîte un
membru din fiecare grupă de elevi,
aleşi prin concurs deschis la nivel de grupă.
4. Candidatul propus poate fi orice copil care
este, la momentul înaintării, elev/ elevă în Şcoala Profesională
or.Căuşeni şi indiferent dacă este sau nu membru al
organului de autoconducere în grupă.
5. Organul de autoconducere al grupei de elevi
poate propune doar un singur candidat pentru Consiliul Elevilor.
6. Membrii Consiliului Elevilor sunt aleşi pentru un an şcolar
şi doar pentru un singur mandat. Pentru următorul an grupul de elevi vor delega alt reprezentant.
II. Scopul şi atribuţiile CE
7. Scopul activităţii CE este
de a face auzită vocea elevilor privind respectarea drepturilor copilului
în sistemul educaţional.
8. Atribuţiile/ Funcţiile CE:
1. Colectează, generalizează,
formulează şi propune conducerii şcolii viziunile şi
aşteptările elevilor vizavi de asigurarea accesului la învăţămintul
formal şi nonformal, calitatea mediului educaţional
(sănătos şi protector), politicile educaţionale,
participarea în procesul decizional etc. prin:
a) Prezentarea
administraţiei opiniile elevilor privind problemele, preocupările
şi doleanţele lor cu referire la toate aspectele vieţii
şcolare, precum şi din alte domenii de interes;
b) Formularea de
recomandări administraţiei şcolii cu privire la organizarea procesului
educaţional, programul de activitate al şcolii, organizarea
activităţilor extracurriculare etc.;
c) Expunerea punctului de vedere vizavi de toate
aspectele procesului propriu-zis.
2. Oferă informaţii
administraţie şcoli în
monitorizarea respectării dreptului copiilor la educaţie la nivel
instituţional;
3. Organizează activităţi axate pe
identificarea necesităţilor, problemelor şi intereselor elevilor
pe care îi reprezintă.
III. Membrii CE: drepturi şi
responsabilităţi
9. Membrii CE au următoarele drepturi şi
responsabilităţi;
a) Participă benevol şi sunt
informaţi cu prevederile prezentului regulament;
b) Consultă şi reprezintă opiniile/
problemele semenilor;
c) Dedică timp şi efort
pentru această activitate;
d) Beneficiază de instruire
pentru a activa în cadrul consiliului;
e) Comunică cu colegii de
consiliu şi cu coordonatorii adulţi;
f) Respectă regulile stabilite
de comun acord cu toţi membrii;
g) Îşi asumă
voluntar sarcini şi responsabilităţi;
h) Propun idei/ sugestii privind
conţinuturile şi procesul/ metodele de lucru;
i) Exprimă deschis propria opinie şi
respectă opiniile celorlalţi;
j) Informează transparent semenii, precum
şi persoanele interesate despre activitatea consiliului;
k) Păstrează confidenţialitatea
situaţiilor/ cazurilor discutate;
l) Renunţă la calitatea de membru al
consiliului oricind doreşte;
m) Nu sunt remuneraţi pentru activitatea
desfăşurată;
n) Nu beneficiază de privilegii pe durata
mandatului şi după expirarea acestuia;
o) Devine membru cu drepturi depline al Consiliului Elevilor.
IV. Procedura de constituire
10. Anual, în perioada 1 septembrie-10
septembrie, Şcoala Profesională anunţă concurs pentru
recrutarea membrilor CE.
11. În perioada stabilită, orice grupă,
fără nici o discriminare participă la concurs, depunînd un
dosar care va conţine următoarele:
a. Procesul verbal al
şedinţei organului de autoconducere al grupei de elevi
din
instituţia de învăţămint;
12. O comisie/grup de lucru formată din reprezentanţi ai
Şcolii Profesionale, monitorizează procedura de constituire şi recrutare a membrilor CE.
a) Asigurarea unui proces democratic şi transparent în procesul
de desemnare a candidatului;
b) Asigurarea unui echilibru
de vîrstă, gen, regiune, etnie, nevoi speciale, urban/rural, între
elevii cu şi fără experienţă de participare.
13. Toţi membrii sunt întruniţi
pe 10 septembrie în care va fi anunţată etapa finală de
concurs şi anume pentu a delega Preşedintele Consiliului de Elevi.
14. Doritorii timp de cinci zile
depun cererea pentru concurs, conform anexei.
15.La data stabilită (15septembrie) se anunţă locul
(Cabinetul metodic) şi ora (15.00), cînd va avea loc prin vot
deschis alegerea Preşedintelui Consiliului de Elevi.
V. Organizarea activităţilor CE
16. Membrii CE decid asupra structurii,
modalităţilor/ procedurilor şi regulilor de lucru.
17. CE îşi organizează activitatea
în 2 modalităţi, după cum urmează:
a) Ateliere
de lucru, convocate lunar, în timpul liber sau a zilelor de odihnă;
b) Atelierele
de lucru constau din 2 părţi: instruire pe anumite subiecte, inclusiv
drepturile copilului, comunicare şi relaţionare cu semenii şi cu
adulţii, strategii de a-şi face vocea auzită, elaborarea
indicatorilor şi aplicarea metodelor de monitorizare a drepturilor
copilului, precum şi altele solicitate de către membrii CE în
discuţii cu conducerea.
18. După fiecare atelier, membrii CE au
sarcini pentru acasă, stabilite de comun acord.
19. Administraţia şcolii desemnează
un consultant, responsabil de organizarea activităţii consiliului,
menţinerea comunicării cu membrii implicaţi în acest proces.
20. Activitatea CE este transparentă şi
este reflectată mai apoi colegilor în grupă.
Anexă
Domnule Director,
Subsemnatul/a_______________________________________________
,
elevul/a grupei ______, anul _____, specialitatea
______________________
________________________________________________________________,
rog să fiu înscris/ă la concurs, cu privire
Am luat cunoştinţă cu
prevederile Regulamentului de constituire şi funcţionare a Consiliului
de Elevi.
Semnătura/
Data:
Domnului
Director
IP
ŞP Căuşeni
Negura Vitalie